Прес-центр16 липня 2020, 15:07

Центральна виборча комісія сподівається на належне законодавче забезпечення місцевих виборів у 2020 році

Підготовка до місцевих виборів в Україні у 2020 році відбувається в унікально складних умовах з елементом правової та організаційної невизначеності. Це зумовлено прийняттям нового Виборчого кодексу України, яким передбачено, зокрема, проведення місцевих виборів на основі нових виборчих систем, в умовах карантинних обмежень та з непрогнозованістю епідеміологічної ситуації восени, проблемами фінансування, незавершеністю реформи адміністративно-територіального устрою та внесенням змін до Виборчого кодексу України.
Комісія в листі Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування від 28 квітня 2020 року за № 21-18-1011 узагальнила та систематизувала проблемні питання, які можуть потенційно виникнути щодо призначення, підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року. Окремо Комісія зверталась до державних інституцій і щодо необхідності належного фінансування видатків на виконання положень Виборчого кодексу України та проведення виборів загалом.
Надзвичайно позитивним є рішення Парламенту стосовно виділення коштів на забезпечення місцевих виборів та проміжних виборів народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 208, що мають відбутися в жовтні 2020 року. Належне фінансування виборчого процесу, в тому числі оплата праці членів виборчих комісій усіх рівнів, осіб, залучених до їх роботи, – не тільки обов’язок держави, але й важлива запорука належної організації та проведення виборів.
Разом з тим до сьогодні залишається проблемним питання правової визначеності в питаннях адміністративно-територіальної та нормативно-правової основи місцевих виборів 25 жовтня цього року, що створює низку проблем організаційного характеру як для адміністраторів виборів, так і для потенційних суб’єктів виборчого процесу.
Законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення виборчого законодавства (реєстр. № 3485), який перебуває на завершальній стадії розгляду Верховної Ради України, хоч і містить ряд інновацій, які піддаються критиці, проте є і багато позитивних змін, що усувають низку правових прогалин, суперечностей, неузгодженостей, удосконалюють правове регулювання виборчого процесу, спрощують окремі виборчі процедури (особливо актуально в умовах застосування доволі складної в адмініструванні пропорційної виборчої системи з відкритими списками на виборах до місцевих рад різного рівня та ще й на новій адміністративно-територіальній основі).
Проєкт постанови про утворення та ліквідацію районів (реєстр. № 3650) фактично передбачає значне укрупнення районів, що істотно впливатиме на здійснення окремих виборчих процедур під час організації підготовки та проведення місцевих виборів. Так, для прикладу, в разі його прийняття до складу ряду новоутворених районів входитимуть понад 700 виборчих дільниць, а отже, відповідні районні виборчі комісії повинні будуть забезпечувати як утворення відповідної кількості дільничних комісій, так і адміністрування виборчого процесу на них. Таке навантаження створює серйозні ризики щодо належної організації виборчого процесу та потребує відповідного корегування виборчого законодавства.
Розсинхронізованість прийняття рішення про зміни адміністративно-територіального устрою та внесення змін до Виборчого кодексу України можуть спричинити нові прогалини у правовому регулюванні, створити невиправдані складнощі та призвести до непрогнозованих результатів.
Подальше зволікання із прийняттям законопроєкту про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення виборчого законодавства (реєстр. № 3485) та набранням ним чинності може призвести до неможливості вчинення окремих процедур, спрямованих на підготовку до місцевих виборів 25 жовтня 2020 року. Адже, наприклад, відповідно до положень указаного законопроєкту подання кандидатур до Центральної виборчої комісії для формування відповідних територіальних виборчих комісій триватиме з 26 липня до 5 серпня 2020 року.
Крім того, звертаємо особливу увагу, що в разі неприйняття рішення про утворення нових районів украй необхідно буде вносити корективи, зокрема, до виборчого законодавства, оскільки за рішенням Уряду окремі новоутворені громади належать за діючим адміністративно-територіальним устроєм до різних районів, що спричинить значні проблеми стосовно проведення виборів у районні ради, оскільки організаційно неможливо буде віднести територію таких громад до конкретного району. Це зумовить невизначеність щодо утворення округів, організації голосування, транспортування виборчої документації, встановлення підсумків та результатів голосування в таких громадах і районах.
Тому надзвичайно важливо приймати рішення послідовно, взаємоузгоджено, забезпечивши при цьому чітке правове регулювання поставленої проблематики та з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовано ці рішення.
Враховуючи викладене, закликаємо Верховну Раду України якнайшвидше врегулювати проблемні питання та створити якісну законодавчу основу для організації підготовки та проведення в Україні місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.
 
За інформацією сайту Центральної виборчої комісії - https://cvk.gov.ua/novini/tsentralna-viborcha-komisiya-spodivaietsya-na-nalezhne-zakonodavche-zabezpechennya-mistsevih-viboriv-u-2020-rotsi.html