Прес-центр27 грудня 2019, 09:12

Міловський центр безоплатної правової допомоги інформує: Підсумки та плани системи правової допомоги.

2019 рік був непересічним та насиченим. На цей час на рахунку системи безоплатної правової допомоги:

— понад 500 тис. випадків захисту в кримінальних провадженнях;

— 245 тисяч випадків правової допомоги у цивільних і адміністративних справах;

— 1 мільйон 837 тисяч випадків надання консультацій, роз'яснень та складань заяв і скарг.

Що стосується можливості отримання дистанційного доступу до правової допомоги, то до колцентру системи правової допомоги за номером 0800 213 103 надійшло більше мільйона дзвінків. Також зафіксовано майже півтора мільйони переглядів півтора тисяч консультацій та роз'яснень із правничої енциклопедії Wiki LegalAid, яку формували юристи системи та вільний доступ всім бажаючим до якої було відкрито у грудні, рік тому. Енциклопедія буде розвиватись і надалі для збереження актуальності і повноти викладеної інформації.

Дистанційний доступ — це не тільки дзвінки на "гарячу" лінію системи чи самостійний пошук консультативних матеріалів в енциклопедії, а ще й можливість отримати відповіді на правові запитання в живому спілкуванні з юристом місцевого центру чи бюро правової допомоги, навіть не виходячи з дому, за допомогою телефону чи скайп-зв'язку (для останнього потрібен доступ до мережі інтернет).

Багато зусиль докладено до спрощення доступу до одержання вторинної правової допомоги громадянами. Раніше для з’ясування, чи має людина право на вторинну правову допомогу, вона мала збирати кілька довідок з різних організацій, і тільки після збору цих підтверджуючих документів можна було робити висновок, чи відноситься вона до певної категорії громадян, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу (могло статись, що людина такого права не має). Але з 2019 року було зменшено необхідну кількість цих довідок, а також запроваджено пілотний проект щодо спрощення збору таких документів, якщо відвідувач має власний електронно-цифровий підпис. Такий підпис можна дуже швидко отримати у відділенні Приватбанку (чи у електронному кабінеті «Приват-24» менш ніж за хвилину), або разом з електронним пенсійним посвідченням та іншими шляхами. За допомогою такого електронного цифрового підпису (ЕЦП) зібрати необхідні довідки можна прямо в місцевому центрі, у відведеному для цього місці для роботи клієнтів з електронними сервісами. Це безоплатно та набагато оперативніше, ніж збирати довідки у паперовому вигляді, і буде використовуватись і надалі.

У 2019 році у повну силу запрацювала утворена в Україні мережа правничих клубів «Правокатор». На базі цих клубів в цьому році проведено більш 800 заходів, в яких взяли участь близько 20 тис. юристів, адвокатів, представників місцевих громад та громадян, що цікавляться змінами та реформами в країні. Ці клуби стали дійсними «експертними центрами», місцем передачі практичних знань зі сфери доступу до правосуддя та є, безумовно, затребуваними.

Цього року системою безоплатної правової допомоги спільно з Міністерством юстиції та Генеральною прокуратурою було запущено пілотний проект «Відновне правосуддя» у справах неповнолітніх, що є застосуванням принципово нового підходу у практиці правосуддя, в якому неповнолітній правопорушник виводиться з карального процесу. Проект підтримують і міжнародні партнери від ЮНІСЕФ. Це початок застосування альтернативи системі судочинства, яка діє в Україні на цей час. На даний час пілотний проект діє у шести регіонах, та в його рамках завершено 60 справ: саме стільки молодих людей отримали шанс на нормальне життя без відмітки про судимість. У наступному році цей проект планується до розвитку та під його дію можуть підпасти вже близько тисячі справ: ця кількість може бути виведена із загальної системи судочинства, що буде сприяти розвантаженню судів, економії бюджетних коштів, та головне, може позитивно вплинути на неповнолітніх правопорушників.

Це були короткі та неповні підсумки діяльності системи безоплатної правової допомоги в Україні. Наступний рік принесе багато цікавої та потрібної роботи, залишайтесь з нами.

У разі виникнення правових питань кожен має можливість отримати відповіді та консультації, звернувшись за телефонами:
0800 213 103 — «гаряча» лінія системи безоплатної правової допомоги в Україні;
(06465) 2-29-49 — Міловський місцевий центр безоплатної вторинної правової допомоги;
(06466) 9-12-78 — Біловодське бюро правової допомоги;
(06472) 2-14-54 — Станично-Луганське бюро правової допомоги.